7 lépéses útmutató a weboldal karbantartáshoz
Sajnos a világ nem úgy működik, hogy a weboldalakat egyszer létrehozod, és nyugodtan hátra dőlhetsz. Folyamatosan gondoskodnod kell oldalaidról, folyamatosan karbantartani őket, hogy továbbra is hibátlanul ellássák feladatukat.
Miután elkészítetted weboldalad és működik, jegyezz fel néhány fő webkarbantartási feladatot, amikre emlékezned kell a későbbiekben, ha tovább akarsz lépni.
Segítségképpen rendeztük a feladatokat, hogy milyen gyakorisággal kell elvégezni őket: évente, negyedévente, havonta vagy hetente.
Éves weboldal karbantartási feladatok
1. Végezd el a felhasználói tesztelést.
Keményen dolgoztál egy olyan webhely felépítésén, amely intuitív a felhasználók számára, és elvégzi azokat a műveleteket, amelyeket akarsz. Frusztráló módon az emberek internet- és weboldal használata gyakran változik. Az 1998-ban természetesnek és intuitívnak érzett weboldal-tervezés ma nem fog működni a felhasználók számára.
Annak érdekében, hogy weboldalad továbbra is intuitív módon értelmezhető legyen a látogatók számára, és jól működjön minden eszközön, amelyen az internetezők megtekintik (beleértve azokat is, amelyekre most még nem is gondolsz, hiszen ki tudja, mit fognak használni az emberek 2-3 év múlva), jelölj be egy időpontot a naptárban és évente egyszer végezd el a használhatóság tesztelését.
Olyan embereket avass be, akik nem kapcsolódnak a vállalkozásodhoz, vagy márkádhoz, akik új szemmel böngészik a weboldaladat. Törekedj rá, hogy a tesztelés magában foglalja az összes böngészőt és eszköztípust, amelyet a látogatók használhatnak, hogy teljes képet kapj. Hozz létre egy karbantartási ütemtervet a tesztelés által szükségesnek vélt frissítések elvégzéséhez – nem sokat ér az ellenőrzés, ha weblapod nem alakítod át a tapasztaltak alapján.
Negyedéves weboldal karbantartási feladatok
2. Csinálj teszt vásárlásokat
Amióta webáruház funkciók is működnek weboldalakon, a működés legfontosabb eleme a vásárlási funkció. Ha leáll a működése, vagy ha bármilyen okból kifolyólag hibás, akkor nagyot veszíthetsz a nyereségedből, amíg észre nem veszed a problémát és kijavítod.
Tehát legalább havonta kérj meg valakit a cégednél tesztvásárlásra, hogy lásd, hogyan működik a folyamat. Engedd meg, hogy ezt különböző eszközökön és különböző böngészőkben tegyék meg, hogy kiderüljön, vannak-e olyan folyamatok, amelyek csak egyes esetekben fordulnak elő, másokban nem.
Ha bármi van a folyamatban, ami nem zökkenőmentes, akkor azt érdemes azonnal megtudnod és frissítened.
3. Teszteld le a weboldal összes űrlapját.
Ha weboldalad tartalmaz kapcsolati űrlapokat, amiket a látogatóknak ki kell töltenie, biztosnak kell lenned benne, hogy ezek is megfelelően működnek.
A teszt vásárlásokkal egyidejűleg végezd el a weboldalon található összes űrlap kitöltését. Ebben az esetben is győződj meg róla, hogy minden olyan eszközön és böngészőben próbáld ki őket, amelyeket a látogatóid használhatnak.
Ha valamelyik űrlap nem működik megfelelően, akkor értékes feliratkozásoktól és vevői véleményektől eshetsz el, ezért inkább hamarabb, mint később fedezd fel a hibát.
4. Javítsd ki a nem működő hivatkozásokat.
Minden alkalommal, amikor valaki egy olyan linkre kattint, amely egy 404-es oldalra vezet, csalódást érez. Ha törött link van a weboldaladon, az rossz fényt vet üzletedre, és elvezeti az embereket arról az oldalról, ahova tereled őket, ezért karbantartást kell végrehajtanod.
Függetlenül attól, hogy magad nem hibázol, időnként előfordul, hogy törött linkeket találsz weboldaladon, mivel más külső tartalmak, amelyeket összekapcsoltál cikkeiddel már nem működnek. Vagy át strukturálták oldalaikat, vagy domain nevet váltottak, vagy egyszerűen csak megszűntek. Sosem tudod teljesen elkerülni a törött linkeket, de a rendszeres karbantartással tehetsz ellene, hogy sokáig ott maradjanak a weboldaladon.
Néhány havonta ellenőrizd, hogy vannak-e az oldalon meghibásodott linkek, vagy távolítsd el őket, vagy cseréld le őket frissített hivatkozásokra.
A tört linkek megtalálása valójában könnyebb, mint gondolnád. Nagyon sok ingyenes eszköz áll rendelkezésre, amelyek automatikusan ellenőrzik a weboldalon elhelyezett hivatkozásokat, például a Google Search Console (amely rengeteg más hasznos funkciót is kínál a rendszerindításhoz). Mivel ezek az eszközök rendkívül leegyszerűsítik a keresés folyamatát, gyorsan képesnek kell lenned a hibás linkek kijavítására.
Havi weboldal karbantartási feladatok
5. Ellenőrizd a biztonsági frissítéseket.
A weboldal védelme a hackerek ellen kiemelt prioritásnak kell lennie mindenkinek, aki weboldalt üzemeltet – és még fontosabb a webáruházak számára, akik az ügyfelek személyes adataival foglalkoznak.
Folyamatosan hallani nagy horderejű biztonsági támadásokról, és azt csak feltételezhetjük, hogy mennyi alacsonyabb szintű lehet, amelyekről soha nem hallunk.
Az egyik legfontosabb weboldal-karbantartási gyakorlat, amelyet a biztonság érdekében meg kell tervezned, ellenőrizni kell, hogy minden bővítményed és szkripted naprakész-e.
Általában, amikor a fejlesztők frissítéseket adnak ki a bővítményekhez, szinte mindig a biztonság javítása vagy a talált sebezhetőség megoldása a cél.
Ne késlekedj a frissítések végrehajtásával, különben feleslegesen veszélyeztetheted weboldalad és a látogatókat.
6. Rendszeresen készíts biztonsági másolatot a weboldaladról
Mindannyiunkkal megtörtént már: egész nap egy fontos projekten dolgozol, aztán valami nem stimmel a számítógépeddel, és elveszíted az egész napi munkád. Ha ez megtörtént már veled, akkor valószínűleg nagyon fogsz figyelni a számítógép biztonsági mentéseire, hogy megmentsd magad a jövőbeni gondoktól.
Ha nem vagy elég óvatos, ugyanez fog történni a weboldaladdal is. Ha egy hacker valahogy mégis bejut, egy csapásra ki tudja irtani az egész oldalt. De ha van aktuális biztonsági másolatod, a probléma kijavítása sokkal könnyebb lesz.
Befektethetsz egy olyan biztonsági rendszerbe, mint a Codeguard, hogy megtakarítsd ezt a munkát egy különálló webhely-karbantartási lépésként. Ha nem fektetsz be, feltétlenül tedd be a naptárba, hogy havonta legalább egyszer készíts egy frissített biztonsági másolatot a weboldaladról.
Heti weboldal karbantartási feladatok
7. Tekintsd át a legfontosabb mutatókat.
A Google Analytics rengeteg hasznos információt nyújt arról, hogy a látogatók hogyan találják meg és használják a weboldaladat. Győződj meg róla, hogy weboldalad teljesíti-e azt, amire vágysz, és derítsd ki, hogy mi működik jól, és mit kell még javítani. Jelentkezz be, és legalább hetente egyszer ellenőrizd az elemzést.
Egyes vállalkozások számára előnyös, ha ennél gyakrabban ellenőrzik a statisztikákat. Újonnan induló vállalkozásként számítanod kell arra, hogy a forgalom lassan indul meg, de fontos, hogy menet közben figyelemmel kísérd weboldalad növekedését és sikerét. A Google Analytics a legjobb eszköz erre, és kulcsfontosságú erőforrás a SEO javításának és a webhely elkötelezettségének javításához.
Ne spórolj a weboldal karbantartásával
Ahogy az autó vagy az otthoni karbantartás, a weboldal karbantartása is elengedhetetlen. Fontos és hosszú távon időt, pénzt és felesleges problémákat takaríthatsz meg cégednek.
Vedd fel ezeket a webhely-karbantartási lépéseket a naptáradba, és tartsd be őket. Weboldalad meg fogja hálálni!